Gästblogg: Hanna

Det är inte Sampo som skriver detta inlägg. Det kommer ni säkert märka på den höga nivån på språket och bristen på felaktig grammatik. Vid tangentera sitter Sampos älskade flickvän Hanna. Om ni bara visste hur länge och intensivt jag fått tjata för att få skriva denna lilla gästblogg… Eventuellt kan jag nu ha lovat något obskyrt för att få författa dessa ord också, jag lyssnade inte så väl på vad han sa när jag fattade att jag skulle få tillgång till hans blogg.

Som ni kanske ha märkt är inte Sampo världens bästa blogguppdaterare. Han uppdaterar väldigt sällan. När nya inlägg väl kommer är de ju jättebra, det är därför det är så tråkigt att Sampo inte ger oss nya inlägg oftare. Så jag tänkte att jag skulle skriva en liten guide till min pudding så att han lite oftare kan låta oss ta del av sina tankar. Hey ho lets go!

Hannas miniguide till kreativt, produktivt och frekvent bloggande!

Att planera ett inlägg

Mitt råd är att inte planera allt för mycket. Don’t overthink it, så att säga, för det är då det ofta blir krystat, tråkigt eller man bara inte orkar skriva klart det. Men det är klart att det händer saker i livet som man kommer att tänka “OMG DET HÄR MÅSTE JAG BLOGGA OM” och då är det ju faktistk bra att planera lite. Ibland så brukar jag komma på mig själv med att sitta och formulera blogginlägget redan på pendeln på väg hem faktiskt. Inte hela inlägg liksom, men delar av det; meningar som funkar eller låter bra. Bra sätt att fördriva tiden på och dessutom väldigt produktivt. We like!

Men vad ska man blogga om?

Whatever you feel like, såklart. Tvspel, tvserier, mig, katten Scully, musik och chips verkar ju vara Sampos favoritämnen, men jag tycker inte att han ska låsa sig till de ämnena. Man ska alltid blogga om vad man vill, eftersom det är då inlägget blir levande och roligt att läsa. Att blogga om ens vardag kan låta skittråkigt, och det kan bli skittråkigt för andra att läsa, om man inte gör det på ett roligt, intressant och kreativt sätt. Bra språk och lite självironi är alltid ett plus när det gäller bloggande, enligt er blogg-guru Hanna.

Medan man skriver inlägget

Här ska man inte heller overthink it. Man ska inte fastna vid formuleringar och enstaka ord, utan skriv på och försök att ha bra flyt. Om man inte har det, så blir det tråkigt att skriva och tråkigt att läsa. Enstaka ord och formuleringar kan vara jättenice att få till på ett bra sätt, men de är å andra sidan inte hela världen. Du kan gå tillbaka och edita inlägget efter att du publicerat, eller så kan du ju leva med att allt inte är perfekt här i världen liksom, och se till helheten i inlägget. Skriv efter känsla och inspiration, och sträva efter dessa två ord istället för perfektion. Go with the flow!

När inlägget är färdigt

Skriv klart hela inlägget på en gång. Att spara utkast/drafts och tänka att man skriver klart det senare är oftast bara att lura sig själv. Du kommer inte skriva klart det. Skriv klart inlägget, skumma lite snabbt efter stavfel och tryck på publicera. Sedan läser du inlägget i det publicerade tillståndet, för det är lättare att hitta stavfelen och saknade ord och sånt då. Ändra sånt och spara. Grattis! Du har skrivit ett inlägg!

Några snabba punkter om bloggande

  • Blogga för att det är roligt (eller för att din flickvän tvingar dig)
  • Blogga om sånt du vet och kan något om.
  • En blogg utan självironi är som pommes utan ketchup.
  • Bilder är fint men kan inte ersätta text
  • Blogga ofta! Träning ger färdighet!

Sådär ja! Klart! Hoppas nu min lilla bloggälskling lär sig något av min fina text! Det här är förmodligen det längsta inlägget som någonsin publicerats, och kommer att publiceras, på denna blogg.

Hej hopp!

Note from Sampo: Jaja, finfint osv. Nu ska du sova.

~ by elmen on 19/10/2009.

One Response to “Gästblogg: Hanna”

  1. Haha, var nu duktig Sampo och uppdatera, jag har addat dig på bloglovin’ ^^

Leave a comment