Löjlig tradition#1

Önskan om gud jul är väl angeläget på denna dag!

Sitter i Dalarna, i Hannas flickrum, nöjd och lycklig medans Hanna slår in lite fler paket till sina släktingar. Jag säger släktingar för att min hjärna är inte gjord för släkt konstellationer, jag glömmer sånt direkt. Kanske kan bero på att jag inte träffat någon av dem, därav inte fått något ansikte till någon av dem. Förutom hennes farfar och farmor! De var och hälsade på vid eftermiddag för lite fika. Det var mysigt.

Det har varit ett awesome’t (jag skiter fullständingt i om det där är grammatiskt inkorrekt) julafton ska ni veta! Och julklapparna var awesome också!

Men med allt det här så var jag faktiskt tvungen att börja dagen med att se utlysningen av julfrid från Åbo. YLE är ju fina nog att streama det live direkt via hemsidan, har gjort det sen ’06. Vaknade lite innan 11 så det passade perfekt att se den finska traditionen i sängen, som är på det finska 12-klockslaget.

Utlysningen av julfrid. Läs om det här.

Och när ovanstående länk slutar fungera om 30 dagar, Utlysningen av julfrid ’07 på jootub.

Det är väl något som faktiskt fastnat av julefirandet. Det har alltid setts eller varit på i bakgrunden under julafton och blivit en del av det. Är smått nöjd med det.

PS. Ja, jo, det kanske låter lite väl finskt, patriotiskt och kristet, det är jag medveten om. Speciellt när jag gör ett hel inlägg om saken. Men… jaja, ta er egen uppfattning av saken.

~ by elmen on 24/12/2009.

Leave a comment